سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانه آشنای جوان


ساعت 10:31 صبح یکشنبه 85/12/20

اشتغال زایی و سوق دادن جوانان به سمت ورزش یکی از اهداف مهم این طرح  است . در ابتدا تعداد 12 نفر دانشجوی دختر و 12 دانشجوی پسر به صورت جداگانه در دروس تئوری و عملی کوهنوردی توسط مربیان فدراسیون تعلیم می بینند که این دروس شامل کارآموزی های کوهپیمایی، سنگ نوردی، یخ و برف، امدادونجات و غارنوردی میباشد. سپس در قالب دو تیم بانوان و آقایان تمرینات آمادگی خود را در فواصل منظم زمانی و به صورت پیوسته حدود یک سال در سراسر ایران انجام می دهند که این تمرینات شامل صعود به قلل مرتفع، کار روی دیواره های سنگی، پیمایش غارها، جنگل و کویر میباشد. پس از حدود یک سال و نیم تمرین، در آزمون مربیگری درجه 3 که شاخه های متعددی دارد شرکت می کنند و در صورت قبولی در آزمون و به دست آوردن امتیاز، مدرک فدراسیون دریافت می کنند. در پایان 24 مربی آقا و خانم داریم.

چه مطالعات قبلی روی این کار انجام شده :

مطالعات خاصی در ایران صورت نگرفته است فقط به تشکیل گروه ها و انجمن های کوهنوردی و چاپ مجلاتی در این زمینه اکتفا شده است. ولی در کشورهای خارجی کوهنوردی رشته آموزشی محسوب می شود که دارای زیرمجموعه هایی می باشد و هر ساله دانشجو می پذیرد. کوهنوردی در ظاهر ورزشی بسیار ساده و دوست داشتنی است. پیش نیاز این ورزش تمرینات دوومیدانی، آمادگی جسمانی و تمرینات هوازی می باشد. ولی این ورزش در عمل زیانهای جبران ناپذیری به عضلات غیرفعال شخص مبتدی و آموزش ندیده وارد می سازد که در مقوله علوم ورزشی در باره آن بحث شده است.

در منشور تربیتی نسل جوان، کوهنوردی ورزشی است که بسیاری از اهداف تربیتی را تأمین می کند از جمله: 1- آثار جسمانی مثبت، 2- مشاهده عظمت و قدرت خالق یکتا، 3- قدرشناسی
4- منظم بودن، 5- جمع گرا و مسئولیت پذیری، 6- سرپرستی خوب، 7- فردی با اراده، 8- داشتن روحیه تعاون، 9- اعتماد به نفس. کوهنورد واقعی در هنگام مواجهه با مشکلات به خوبی به تقسیم مسئولیت می پردازد و مسئولیت محوله خود را به انجام می رساند و با زندگی اجتماعی آشناتر است.



¤ نویسنده:

نوشته های دیگران ( )

ساعت 10:23 صبح یکشنبه 85/12/20

 آبشار سنگان 

ارتفاعات پهنه سارو چشمه شاهی که به صورت شمالی- جنوبی در ناحیه کوهستانی کن و سولقان قرار دارندبه صورت ستیغ نسبتا مرتفعی حد فاصل دره سنگان تا دره خور دلیجان واقع شده و دارای قلل متعددی هستند.سرچشمه اصلی آبشار سنگون در زیر کمربندبسیار معروف صخره ای این قلل قرار دارند که به درون دره باغ سنگون سرازیر میشود.این آبشار در شمال آبادی سنگون بالا در منطقه البرز مرکزی قرار دارد.از طریق راهی پاکوب و کاملا مشخص پس از عبور از کنار امامزاده تا دوراهی دره باغ و از این محل با طی سربالایی تندی که از میان باغات ده میگذرد میتوانیم به آبشار برسیم.                                                     

 قله کرکس  ( 3925 متر)                                                         

این کوه در رشته کوههای ممتد مرکزی ایران و در غرب شهرستان نطنز در شمال اصفهان واقع گردیده است. پس از گذشتن از کوچه های آبادی کشه به منطقه ییلاقی بزرگی میرسیم به سمت شمال میرویم تا وارد دره کوچکی شده و به جانپناه کرکس میرسیم. مسیر را با زیگزاگهای بزرگی در روی شیب تند و یال کوتاه سنگی آن ادامه میدهیم .راه کوتاهی را با گذر از تکه ای صخره طی کرده بر روی قله قرار میگیریم .از اینجا دریای بی پایان کویر به چشم میخورد.

  قله گل زرد

 در منطقه پلور بعد از امامزاده هاشم واقع شده است که پس از پیمودن مسیر خاکی در مسیر این قله غار گل زرد واقع شده است . پس از گذشتن از آن به آبشار زیبایی میرسیم و راه را بر روی شیب کمی ادامه میدهیم و پس از گذشتن از این منطقه مسیر شیب گرفته و بالا میرود. از اینجا دماوند و سد لار قابل مشاهده است.

توچال - شهرستانک

روستای شهرستانک یکی از مهمترین روستاهای جاده چالوس هست که در یک دره فوق العاده سرسبز واقع شده، دره ای که باغ های میوه و کوچه باغ های آن روح آدم رو تازه می کند.. در انتهای دره شهرستانک یک امارت به نام امارت ناصری قرار دارد که منصوب ناصر الدین شاه است. گفته میشه این مکان تفرج گاه شاه بوده!
امارت در جایی واقع شده که هوای فوق العاده مطبوعی دارد. انتهای دره شهرستانک به سه دره منتهی می شود که یکی به سمت قله توچال می رود ( مسیری که کوه نوردان از قله توچال به سمت شهرستانک می آیدند) ، دیگری به سمت میگون می رود و به دره هملون می رسد و یک دره دیگر که بسمت جنوب شرقی هست .امارت ناصری در مکانی واقع شده است که محل تلاقی این سه مسیر هست!
یک جاده خاکی که شن ریزی هم شده به سمت فشم وجود دارد که میتوانید در برگشت از سمت شرق به تهران وارد شوید!

 دماوند - جنوبی

این جبهه عمومی ترین مسیر صعود دماوند است .آغاز راه آن مسجد یا گوسفندسراست.از اینجا تا بارگاه سوم از کف دره یا از روی یال حرکت میکند و از بارگاه سوم تا قله در مسیر شن اسکی و سنگلاخی امتداد می یابد که مسیر شن اسکی را فقط برای فرود در تابستان استفاده میکنند.آبشار یخی در سمت راست راه سنگلاخی است و بعد از آن تپه گوگردی آغاز میشود.

 دشت لار                                      

دشت وسیع شمالغربی-جنوبشرقی لار در مرکز البرز قرار دارد که کوههایی همچون دماوند، خلنو ،گل زرد و ... آن را احاطه کرده اند.ارتفاع متوسط دشت از سطح دریا  در حدود 2600 متر است.رودخانه بزرگ لار  توسط چندین رودخانه بزرگ دیگر تغذیه شده و سپس به داخل سد بزرگ لار سرازیر میشود.در داخل دشت لار قلل متعددی وجود دارد.

    کلاس سنگنوردی

روز اول : اصول گامبرداری،ابزارشناسی ، آموزش گره ها و گیره ها ،قواعد سنگنوردی   

روز دوم : انواع تلاش دو طرفه ، کارگاه ، حمایت ها ، فرودهای طبیعی و مصنوعی ، صعود

روز سوم : انواع فرود و صعود ، صعود کرده ای ، درجه بندی

روز چهارم : امتحان تئوری و عملی

  سرکچال ( 4210 متر )

قله در منطقه البرز مرکزی و در شمال آبادی شمشک و روته واقع است.از کنار ایستگاه تله  به به روستای سپیدستون میرویم.از طریق دره ای کوچک در زیر دیواره بند بزرگ به گردنه دوم میرسیم پس از گذشتن از لا به لای چند مسیر صخره ای به پناهگاه بزرگ میرسیم . از طریق یال پر شیب شمالی به سوی قله مخروطی شکل میرویم. شیب مسیر در انتها تندتر میشود.مسیر را از زیر چند نوار صخره ای دور زده و بر بلندای قله قرار میگیریم.

 کلاس غارنوردی

انواع غارها ، غارزیان ، غارسنگ ، موجودات زیر زمینی ، گیاهان ، پوشاک و تجهیزات غارنوردی : لباس دستکش- کلاه کاسکت- صندلی- کارابین قرقره یومار- طناب- رول و مته و ... و نحوه استفاده از آنها ، انواع کارگاه و گره و فرود و ترمز وصعود ، عمق یابی نشانه گذاری اکتشاف- نورو زمان غواصی اصول راهپیمایی در غار

این مبانی تئوری و عملی در سه روز و در یکی از غارهای فنی اطراف برگزار میشود.

در پایان آزمون تئوری و عملی گرفته میشود.

 خلنو (4375 متر )

در قلب رشته کوههای البرز مرکزی و در شمال ده لالون ومنتهی الیه دره وارنگرود قرار دارد. خلنو بلند ترین قله البرز مرکزی پس از دماوند ، قله ای مرتفع و به دور از دسترس در این منطقه میباشد.وجود برفچال بزرگی در کاسه شمالی قله و دریاچه فصلی از ویزگیهای آن است.از ده لالون به دامنه ورزا میرویم و در کنار رودخانه ادامه مسیر میدهیم پس از گذشتن از تنگه لالون از مسیر پاکوب به سوی گردنه ورزا ارتفاع میگیریم .بیشتر قلل البرز مرکزی از اینجا دیده میشود .سپس از راه باریکی با زیگزاگهای پیاپی خود را به قله میرسانیم مکانی که میتوان حد فاصل دملوند تا علم کوه را دید.

علم کوه ( 4850 متر )

مرتفع ترین قله درمرکز رشته کوههای تخت سلیمان با یخچالها ، برفچالها و دیواره هایی است که مورد توجه کوهنوردان خارجی نیز میباشد.ساده ترین مسیر دستیابی به قله از بخش مرزن آباد کلاردشت میباشد.از کنار رودخانه حصارچال مسیر رابه سمت محلی سرسبز ادامه میدهیم.پس از عبور از تنگه از راهی مالرو به حصارچال میرسیم .صبح زود از راهی مشخص به صورت زیگزاگ و از شیب تند سنگلاخی به سوی قله میرویم.پس از ساعتی برروی قله سنگی علم کوه قرار میگیریم.از همه زیباتر منظره دو برج دماوند و آزادکوه در شرق است و تمامی قلل تخت سلیمان به وضوح دیده میشود.

 سبلان

سبلان در مغرب شهر اردبیل قرار گرفته است و 4811 متر ارتفاع داردو تقسیم کننده آبها بین دو آبگیر دریاچه ارومیه و دره و رودخانه ارس است. این کوه پس از دماوند معروفترین کوه آتشفشانی خاموش ایران است. دور دهانه مخروط آتشفشانی اش دریاچه بسیار زیبایی بوجود آمده که در تمام طول سال پوشیده از برف و یخ و از نظر زیبایی در دنیا بی نظیر است.تابستانها ، دامنه های پوشیده از مراتع سبزو خرم ، ییلاغ پر ارزش ایلات و عشایر دشت مغان است.                        

دماوند- غربی

شیب این مسیر نسبتا ملایم است. آغاز راه از انتهای جاده ایست که تا حدود 3200 متری بالا میرود.از آنجا طی جاده پاکوب کاملا مشخصی به پناهگاه سیمرغ میرسیم.از پناهگاه تا قله تقریبا مسیری شبیه به مسیر جنوبی البته با شیب کمتر و صخره های کوتاهتر را پیش رو خواهیم داشت.البته این مسیر طولانیتر میباشد.                       

  دو برار( 4250 متر)

خط الراس طولانی رشته دوبرار (قره داغ) همچون دیواری مستقیم به طول تقریبی 64 کیلو متر به موازات ناحیه جنوبی رشته کوه البرز شرقی از نمرود در منطقه فیروز کوه تا گردنه امامزاده هاشم در جاده هراز کشیده شده است . این خط الراس پر فراز و یکنواخت دارای 23 قله مرتفع می باشد که 12 قله آن بیش از 4000 متر ارتفاع دارند . باد و کولاک زمستانه خط الراس دوبرار معروف می باشد. به دلیل اینکه در سمت جنوب این خط الراس نشیب دشت فیروز کوه گسترده شده و جبهه ی شمالی آن بر قله دماوند و بخشی از کوه های البرز شرقی مشرف می باشد ، تبادل باد بر روی تیغه ها و خط الراس بسیار زیاد است.


¤ نویسنده:

نوشته های دیگران ( )

ساعت 1:8 عصر دوشنبه 85/12/14

این کلاس پیش نیاز کلیه دوره ها میباشد به دلیل به حد نصاب نرسیدن ،کلاس در تاریخ 15-16 -17 فروردین به جای کلاس یخ و برف در برنامه، تشکیل میشود.کلیه کسانی که میخواهند در برنامه های  کوه سال 1386 شرکت کنند لازم است این کلاسها را بگذرانند.
اعضای تیم موظفند کلاسهای کوهپیمایی- یخ و برف- سنگنوردی- غارنوردی را جهت شرکت در برنامه ها بگذرانند.مهلت ثبت نام کلاس کوهپیمایی فقط تا آخر سال 1385 میباشد لطفا سریعتر اقدام کنید.دانشجویان ترم 4-1 در اولویت میباشند در صورت تکمیل نیرو ثبت نام جدید انجام نمیشود.حد نصاب تا 20 نفر میباشد.
مدارک : 2 قطعه عکس-کپی شناسنامه-12000 تومان
ثبت نام : مراجعه به خانم مرادی و آقای محمدی
کسب اطلاعات بیشتر : 09124546726


¤ نویسنده:

نوشته های دیگران ( )

3 لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه
وررود به مدیریت
پست الکترونیک
مشخصات من
 RSS 

:: بازدید امروز ::
4
:: بازدید دیروز ::
4
:: کل بازدیدها ::
9070

:: درباره من ::

خانه آشنای جوان



:: لینک به وبلاگ ::

خانه آشنای جوان

:: آرشیو ::

کلاسهای آموزشی
گزارش برنامه ها
برنامه ها
اخبار
قوانین گروه
بهار 1386
زمستان 1385

:: اوقات شرعی ::

:: خبرنامه وبلاگ ::